kierownik pracowni:
dr inż. Agnieszka Szczęsna
Pracownia Interaktywnych Symulacji Wielomodalnych jest interdyscyplinarnym laboratorium umożliwiającego współpracę lekarzy, rehabilitantów, trenerów, psychologów, informatyków w ramach projektowania, tworzenia, testowania i ewaluacji szerokiego spektrum rozwiązań wielomodalnych symulacji stosowanych w obszarze zastosowań medycznych, edukacyjnych i rozrywkowych.
Laboratorium jest wyposażone w mocne stacje graficzne z pełnym oprogramowaniem w wersji komercyjnej umożliwiającym tworzenie, testowanie i ewaluację gier komputerowych oraz interaktywnych aplikacji graficznych w tym również korzystających z wirtualnej rzeczywistości. Dzięki wyposażeniu istnieje również możliwość tworzenia narzędzi i analiz dotyczących tematyki analizy i syntezy ruchu i narzędzi wspomagających proces tworzenia interaktywnych aplikacji wielomodalnych łączących różne dziedziny danych i zastosowań.
Laboratorium jest wyposażone w 4 mocne stacje graficzne Mac Pro z 6-rdzeniowy procesorem 3,5 GHz, 64 GB pamięci DDR3, dwa procesory GPU AMD FirePro D700, każdy z 3 GB pamięci VRAM GDDR5. Stacje są wyposażone w monitory 27” Apple Thunderbolt oraz okulary wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift Development Kit 2. Oprogramowanie stacji w wersji komercyjnej obejmuje: silnik graficzny Unity, 3D Studio Max, ZBrush, Maya, Adobe Photoshop.
Rysunek 1: Okulary Oculus
Rysunek 2: Stacja robocza Mac Pro
Główne badania prowadzone obecnie w pracowni dotyczą narzędzi i metod akwizycji, syntezy i analizy danych o ruchu człowieka. We współpracy z Centrum Badawczo-Rozwojowym Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych w Bytomiu, gdzie jest w pełni wyposażane Laboratorium Ruchu (między innymi w optyczny system mocap Vicon) opracowujemy narzędzia analizy ruchu, w tym przykładowo: kwaternionowy schemat liftingu do wielorozdzielczej analizy lub klasyfikacja oparta na metodzie dynamicznego marszczenia czasu.
Rysunek 3: Zmiany kąta Eulera podczas ruchu stawu kolana.
W pracowni prowadzone są również badania dotyczącym inercyjnego systemu akwizycji ruchu opartego o czujniki IMU. Prowadzone są między innymi prace na algorytmami estymacji orientacji segmentu szkieletu w oparciu o sygnały akcelerometru, żyroskopu i magnetometru. System ten można wykorzystywać w połączeniu z wirtualną rzeczywistością.
Motywacją do naszych badań jest możliwość wykorzystania tworzonych narzędzi do analizy ruchu na potrzeby diagnostyki medycznej, wykorzystania w symulacjach i aplikacjach rozrywkowych (tj. gry), planowania i oceny ćwiczeń czy postępu rehabilitacji lub planowania treningu sportowego.